Eccomi di nuovo! - Reisverslag uit Rome, Italië van Nina Spanjer - WaarBenJij.nu Eccomi di nuovo! - Reisverslag uit Rome, Italië van Nina Spanjer - WaarBenJij.nu

Eccomi di nuovo!

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

14 Januari 2012 | Italië, Rome

Ik ben inmiddels twee weken in het altijd mooie Rome waar de zon je het gevoel geeft alsof het elk moment zomer kan worden.

Zondag 1 januari vloog ik terug naar Roma. Helaas reden de treinen niet dus moest ik ergens een taxi nemen. Uiteraard kon ik de taxistandplaats niet vinden en was ik blij dat ik iemand had gevonden die zei taxichauffeur te zijn. Toen ik mee liep bleek zijn auto geen taxi-proof-auto te zijn, maar een gammele Ford Fiesta. Toen heb ik de man vriendelijk bedankt en na wat Italiaans geratel uitgelegd dat ik maar een meisje alleen was. Dus pap, je kan trots op me zijn! Uiteindelijk toch de taxistandplaats gevonden en een hele gezellige rit gehad met een aardige taxichauffeur.
Toen ik thuis kwam werd ik begroet met een knuffel van mijn lieve kamergenootje Nina. Ik heb haar toch wel gemist.

Nina had haar beste vriendin over wat een heel lief en gezellig meisje is dus de eerste week was heel gezellig! Vorige week vrijdag was de dag van de 'Befana', wat heks betekent. Dit is hier een belangrijke feestdag voor de kinderen. Als ze lief zijn geweest krijgen ze een cadeautje, zo niet dan krijgen ze van de heks steenkool. Voor ons buitenlanders betekent dit een perfect weekend om naar Ercoleo en Napoli te gaan. Ercoleo ligt twintig minuten bij Napoli vandaan en is een soortgelijke plaats als Pompeii. Bij de uitbarsting van de Vesuvius werd ook Ercoleo bedekt door een laag lava. Ik vond het heel interessant om te zien, aangezien het dorp best goed bewaard is gebleven. Na Ercoleo gingen we terug naar Napoli om ons hostel op te zoeken. Hierna zijn we doorgegaan naar de beste pizzeria van Napoli 'Da Michele'. Lekker, maar niet zo lekker als de beste pizzeria van Roma. De volgende dag gingen we met zijn allen Napoli in. Het is geen stad waar ik naartoe zou gaan voor de mooie gebouwen, aangezien het grootste gedeelte onder de graffiti zit. Wil je het stereotype Italië zien, ga naar Napoli! Toeterende auto's, knappe flirtende Italianen en kleine straatjes hebben ze in overvloed. Aan het einde van de dag hebben we aan zee gegeten, wat overigens op mij overkwam als het betere gedeelte van Napoli, en zijn we daarna weer teruggegaan naar Roma. Ik was blij dat ik weer thuis was.

Afgelopen week voor het eerst weer getennist, wat monsterlijk ging en zondag te horen gekregen dat een van mijn vriendinnen naar Rome komt over twee weken! Dinsdag zijn Nina en ik naar Ikea geweest om op een bank te zitten. Uiteindelijk in de Ikea supermarkt limonade en wat Zweedse koekjes gekocht. Wat is het toch een topwinkel! Vrijdag ben ik na school dan toch maar naar het Vaticaan gegaan. Suus en ik waren het er over eens dat ze toch ook wel heel veel huizen van al dat steen hadden kunnen maken. Voor de rest heb ik heel veel met Nina in het park en op terrasjes gezeten in het zonnetje (zonder jas!) en zijn we druk bezig elkaars recepten uit te proberen. Zo heb ik maandag Duitse pannenkoeken gegeten en heb ik donderdag voor Nina Surinaamse kip gemaakt. Ben benieuwd wat ze me volgende week voorschotelt! Het Italiaans gaat ook goed, begin ze hier steeds beter te begrijpen! Op school zijn we begonnen met de Congiuntivo, een tijd die ik niet kan vertalen naar het Nederlands en ik moeilijk te begrijpen vind. Maar ik ben klaar om er de strijd mee aan te gaan, om mijn broer te citeren: 'Attackioso!'.

Alla prossima!




  • 15 Januari 2012 - 08:46

    Ma:

    ha Nina,
    Ook je moeder is trots op je :-) Wat een leuk verhaal weer, ik ben blij dat je geniet en je met Nina en je andere vrienden al die mooie dingen doet en er uit haalt wat er in zit.
    Goed te horen ook dat je de taal steeds beter onder de knie krijgt. En wat weer een mooie foto's. Deze ervaringen nemen we je nooit meer af.
    Heb je al nassi gegeten ;-)

    Ik hou van je! heel veel liefs ma

  • 16 Januari 2012 - 16:51

    Oma Nellie:

    Wat heb je weer een mooi verslag geschreven, ik heb op de atlas Ercoleo opgezocht. De fotoos zijn heel mooi, blauwe lucht, zonneschijn en een prachtige zonsondergang, ik zou zo naar Napels of Rome willen komen, maar dat moet nog even wachten.
    Ik las twee keer in je verslag het woord "thuis" en daarmee bedoelde je thuis in Rome. Dat is een goed teken, Nina!
    Die congiuntivo ben ik destijds in het frans ook tegengekomen, de conjunctief. Heeft dat niet iets te maken met de voegwoorden: opdat, hoewel, te meer daar etc.? Benoemen en ontleden is er in Nederland niet zo bij, maar als je een andere taal leert krijg je daar volop mee te maken.
    Alle liefs, Nina, van oma Nellie

  • 16 Januari 2012 - 17:20

    Nina Spanjer:

    Ma: Haha, gelukkig maar. Nee, nog geen Nasi gegeten, misschien volgende week! Deze week laat ik Nina English Pie proberen.

    Oma: Ja, met thuis bedoelde ik eigenlijk Rome. Haha goed opgemerkt! Hmm ja, hier heeft het te maken met onzekerheden, staat het meestal in een bijzin en staat ervoor vaak het woord 'che'. Begin er steeds bekender mee te worden. Inderdaad, soms heb ik het gevoel dat we in Nederland slechts in voltooide tijd, toekomende tijd, tegenwoordige en verleden tijd praten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Nina

Voor 9 maanden vertrek ik naar Rome om daar Italiaans te gaan leren.

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 552
Totaal aantal bezoekers 27379

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2011 - 09 Juni 2012

Italiaans in Rome

Landen bezocht: