Tijd om inteburgeren! - Reisverslag uit Rome, Italië van Nina Spanjer - WaarBenJij.nu Tijd om inteburgeren! - Reisverslag uit Rome, Italië van Nina Spanjer - WaarBenJij.nu

Tijd om inteburgeren!

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

25 Oktober 2011 | Italië, Rome

De tweede week in Rome is voorbij gevlogen. Mijn Italiaans is al stukken verbeterd. Tenminste, het verstaan van mensen gaat steeds beter. Zeker tijdens het uitgaan leg je makkelijk contact en kun je optimaal je Italiaans oefenen. Het inburgeren is begonnen en ik voel me al steeds meer thuis!

Afgelopen dinsdag ben ik naar de tennisbaan geweest om tennislessen te regelen. Gelukkig bestaan er in Italië geen wachtrijen en kon ik de volgende dag meteen mijn eerste proefles krijgen. De les was erg leuk, ook al verstond ik er geen klap van. In de groep zat ook een Russisch meisje/vrouw/twintiger die getrouwd is met een Italiaan. Ze vroeg of ik zaterdag met haar wilde gaan hardlopen en daar zei ik natuurlijk geen nee tegen! Vrijdag had ik nog een keer tennisles, maar belandde ik in een groep met mensen die pas voor de tweede keer les hadden. Dit ging toch wel iets te traag dus ik ga vragen of ik bij de woensdaggroep mag.

Donderdag was weer een chaotische dag in Rome. Toen ik opstond en naar buiten keek, regende het pijpenstelen. Ik dacht, als 'ervaren Hollander', 'ah joh, beetje regen ga je niet dood van'. Ik ben nog nooit zo nat geregend in die tien seconden dat ik buiten was. Nina en ik besloten uiteindelijk maar te wachten tot het gestopt was en dan naar school te gaan. Toen het droog was liepen we naar buiten en zagen we dat alle bussen propvol zaten dus gingen we lopen. Liep ik daar tussen toeterende auto's, mensen die in de bus zaten waarbij je de twijfel of ze de volgende halte wel zouden halen van hun gezicht kon aflezen en een steunende en kreunende Duitser achter me. Haha, ik heb me helemaal stuk gelachen. Nog even een kleine manifestazione op het station ontweken, maar uiteindelijk kwamen we dan om half 11 op school en hoorden we dat er iemand was overleden en iemand was verdwenen door het noodweer. Gekkehuis!

Vrijdag zijn we weer met z'n allen naar, zoals we die noemen, de Harry Potter bar geweest. Een shotbar waar ook veel locals komen en je dus goed je Italiaans kan oefenen. Na het uitgaan lopend naar huis gegaan, waarbij we langs het Forum Romanum en het Colosseum moesten. Toch wel wat spannender dan over de Slotlaan fietsen. Mijn fiets mis ik overigens wel enorm, aangezien het openbaar vervoer hier niet echt een zekere factor is.

Zaterdag ging ik met het meisje van de tennisbaan hardlopen. Ik was zo stom om vijf minuten van tevoren al aanwezig te zijn op het afgesproken punt. Giovanni had me verteld dat je in Italië overal tien minuten bij op moet tellen. En hij had gelijk, stipt tien minuten na onze afgesproken tijd kwam ze aan. Na het hardlopen hebben we nog even wat gekletst en heeft ze me nog wat tips gegeven over het leren van de taal. Hierna ben ik nog even de stad in geweest en
in de avond met de Scandinaviërs naar Trastevere, de uitgaanswijk van Rome, geweest.

Zondag ging ik met Suzanne, mijn Nederlandse mattie, fietsen in Villa Borghese. Een groot park midden in Rome waar je echt niet het gevoel hebt dat je in een stad bent. Omdat we als echte Hollanders op zoek gingen naar een goedkoop en non-toeristisch restaurant konden we na een stevige wandeling eindelijk eten. Het was een hele gezellige dag en ook heel ontspannen, omdat we eindelijk even ongegeneerd Nederlands konden spreken.

Gister ben ik na school met een paar mensen naar een groot winkelcentrum geweest. Het duurde minstens een uur voordat we er kwamen, maar gelukkig was het heel gezellig in de bus. Uiteindelijk bleken er heel veel leuke winkels te zijn wat echt een kwelling was, want ik mocht van mezelf niet te veel geld uit geven. Tennis moet drie maanden vooruit worden betaald dus even sparen deze dagen! Gelukkig heb ik het winkelcentrum overleefd en ging ik met maar een jurkje naar huis. In de avond nog gezellig met Giovanni gekletst over Italië en nog even aan mijn Italiaanse uitspraak gewerkt. Toch handig zo'n Italiaan in huis!

Liefs, Nina



  • 25 Oktober 2011 - 18:26

    Ma:

    Ha kind, fijn dat je je nu op je plek voelt. Vila Berghese leek me vorig jaar ook prachtig jammer dat we daar geen tijd meer voor hadden.

    Haha je hebt het uitgaansleven al ontdekt, hoe kon het ook anders. ;-)
    Fijn dat je nu tennist ben benieuwd of je naar de andere groep mag dat zou leuk zijn voor je. Anders..... maak je er gewoon wat van.

    liefs ma

  • 27 Oktober 2011 - 15:36

    Hilde:

    Haha, tuurlijk de nederlanders die elkaar weer gaan opzoeken om effekes te gaan fietsen :D heeeeerlijk Nien! <3

  • 27 Oktober 2011 - 19:43

    Oma Nellie:

    lieve nina, je hebt weer veel beleefd, ik volg je verslag met plezier. Gelukkig voel je je nu al meer op je gemak, ik krijg de indruk dat je al veel kennissen, c.q. vrienden hebt en dat jullie genieten.
    Ooit, heeeel lang geleden (54 jaar) ben ik ook in villa Borghese geweest, herinner me veel groen en een groot huis. Rome heeft in die tijd veel indruk op me gemaakt, maar jij beleeft het nu als inwoner van de stad en leert het daardoor beter kennen.
    Je kamer(tje) ziet er nu heel gezellig uit!
    XXXX Oma

  • 27 Oktober 2011 - 19:58

    Nina:

    Jaa, dat kan ik me voorstellen! Ik was vandaag in een boekwinkel en zag daar Il piccolo principe (Le petit prince) liggen dus die heb ik gekocht! Deed me heel erg aan u denken oma. Misschien dat ik hem later ook nog eens aan mijn kleinkind kan laten zien.

    Liefs, Nina

  • 29 Oktober 2011 - 13:53

    Jeanet:

    Hallo Nina,
    Wat lijkt het me geweldig om een tijdje in zo'n bijzondere stad te kunnen wonen.
    Zo te lezen bevalt het je goed en ik geniet ook van je verhalen!
    Ga je ook een marathon lopen in maart of begin je met een kortere afstand :)
    Nina, wij wensen je een hele leuke tijd toe in Rome.
    Hartelijke groeten van Kees en Jeanet.

  • 11 November 2011 - 21:03

    Oma Nellie:

    Ik vind het heel bizonder dat je Il piccolo principe gekocht hebt, Nina!
    Wat helemaal bizonder is, is dat ik Le petit prince verleden week nog weer gelezen heb. Ik had het voorgesteld aan de boekenclub en verleden vrijdag hebben we het besproken. Een paar maanden geleden stond er ook een artikel over in het blad Happinez. Het is dus weer helemaal actueel en van alle tijden, dus ook nog interessant voor evt. jouw kleinkinderen!
    Grosses bises, ma chere Nina,
    ta mamie Nellie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Nina

Voor 9 maanden vertrek ik naar Rome om daar Italiaans te gaan leren.

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 27375

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2011 - 09 Juni 2012

Italiaans in Rome

Landen bezocht: