La prima settimana - Reisverslag uit Rome, Italië van Nina Spanjer - WaarBenJij.nu La prima settimana - Reisverslag uit Rome, Italië van Nina Spanjer - WaarBenJij.nu

La prima settimana

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

17 Oktober 2011 | Italië, Rome

De eerste week is voorbij en het schoolleven begint langzamerhand te wennen. Doordeweeks was het voornamelijk uitvinden waar de supermarkten zijn en wanneer ongeveer de bussen rijden. Hier in Italië vinden ze het niet nodig om aan te geven hoe laat de bus komt dus het is altijd een wilde gok wanneer je de deur uit moet.

Ik heb eindelijk al mijn huisgenootjes ontmoet. 's Avonds eet ik vaak met Nina en Giovanni, mijn Italiaanse huisgenoot van 25. We leren veel bij over de Italiaanse keuken, zoals welke pasta bij welke saus hoort. Met spaghetti zit je blijkbaar altijd goed! Laatst had Giovanni voor ons gekookt en later op de avond zijn gitaar erbij gepakt dus het was een gezellige avond!

Zaterdag ben ik in mijn eentje de toerist uit gaan hangen in Rome. Camera op de buik, Rome boekje in de hand en gaan! Helaas ben ik de slechtste kaartlezer ooit dus ik had nog geen stap gezet of ik was al verdwaald. Italiaans geoefend door de weg te vragen, maar de Italianen hebben de gekke gewoonte je even te brengen als je niet weet waar je moet zijn. Dus stond ik daar met een Italiaan in een heel indrukwekkende kerk waar ze botten van monniken gebruikten ter versiering van de grafkelder. Hierna vroeg hij of ik mee ging naar nog een kerk, maar toen heb ik hem toch vriendelijk bedankt. Later was ik weer verdwaald en stond ik gezellig met een Italiaan al etend van zijn bruschetti uit te zoeken waar ik moest zijn voor het pasta museum. Helaas heb ik het pasta museum niet gevonden. Binnenkort nog maar een poging doen. Hierna heb ik lekker een ijsje in het zonnetje gegeten en mijn route vervolgt. Uiteindelijk toch op Via del Corso, de winkelstraat van Rome, beland. Hierna begon de chaos weer toen ik met de bus naar huis ging. Ineens werden we uit de bus gegooid. De Italianen lijken hier bijna wel op voorbereid te zijn, want je zag niemand klagen. Ik vroeg of iemand wist hoe ik in mijn wijk moest komen en ook deze Italiaan was weer zo vriendelijk om met mij naar het metrostation te lopen. Dacht ik eindelijk thuis te zijn, liep ik recht de manifestazione in! Allemaal vuilnisbakken in de fik, kapotte flessen en hier en daar een verdwaalde toerist. Daarna hebben Nina en ik ons weer een weg gebaand door de manifestazione, omdat we naar Gianicolo gingen om te genieten van het uitzicht over Rome. Daarna uit eten geweest in Trastevere en nog even het nachtleven van Rome verkent. De volgende dag lekker thuis gehangen en genoten van een dagje niksen.

Vandaag ben ik met Nina naar de Ikea geweest om mijn kamertje wat gezelliger te maken. Vanavond ook pannenkoeken gemaakt voor Nina en Giovanni. Ik heb nog nooit mensen zo zien genieten van een pannenkoek. Giovanni wil ze zelfs leren maken!

Op school gaat het ook heel goed. Ik ben een level omhoog gegaan, omdat de andere klas iets te traag ging. Het spreken gaat ook steeds beter. Maar dat komt natuurlijk doordat ik zo vaak de weg kwijt was zaterdag!

Nu is het weer hoogtijd om te slapen.
Buonanotte!


  • 17 Oktober 2011 - 21:24

    Renzo:

    Super vet nientje! Ik kan niet wachten totdat jij hier echte pasta gaat maken! En waar blijven nou die foto's van de Pollux tempel?

    Liefs je broer

  • 17 Oktober 2011 - 22:04

    Sandra:

    Aaah nien! Wat leuk klinkt het allemaal! En wat ben ik jaloers op het weer daar! Fijn dat het goed gaat en dat je het zo kunt vinden met je huisgenootjes! Maar is een Skype date plannen?
    Liefs, San

  • 18 Oktober 2011 - 08:07

    Ma:

    He kanjer,
    Haha Lekker hoor, wie weet leer je dit jaar ook nog wel kaart lezen, dat zou mooi meegenomen zijn ;-)

    Jij laat je wel lekker leiden door die Italianen he?

    En dan de Neerlandse dis, altijd goed he, had je ook stroop te pakken kunnen krijgen of was suiker/honing voldoende? Fijn dat het nu goed gaat, geniet ervan meid!
    Liefs ma

  • 18 Oktober 2011 - 10:07

    Macho Man:

    Hum, Hum, lekker eten is nooit weg, een beetje de toerist uit hangen o.k., verdwalen in Italie lijkt me logisch maar .... maak je je huiswerk wel ? Veel Italiaanse mannen krijg ik de indruk ....
    Zonder gekheid nu, ik ben blij voor je dat het je goed gaat en dat je er plezier aan beleeft, mensen leert kennen en een manifesta.. nog wat, manifestazione mee maakt.
    Take care and enjoy! Dat is Engels voor, het ga je goed en maak er wat van.

    Tojb,
    Leon

  • 18 Oktober 2011 - 15:43

    Nina:

    Macho-man: Haha, leuke naamkeuze! Huiswerk doe ik niet aan, ik verdwaal gewoon en leer al vragende Italiaans. Ik ga vanavond wel even wat aan mijn werkwoorden doen, aangezien ik weer een klas omhoog ben gegaan!

    Ma: Haha, ik zit elke keer weer met de stress: 'Hoe kom ik nou weer van deze af?'. Maar ik begin er steeds beter in te worden. Nee, helaas geen stroop of honing, maar dat wil ik misschien meenemen na de kerstvakantie. Giovanni vond de spek/kaas pannekoek met suiker al lekker, kun je nagaan met stroop!

    San: Nou poeh, lopen te zweten hierzo. 's Ochtends is het wel echt moeilijk koud! Ik heb je toegevoegd op skype dus binnenkort even bijkletsen!

    Renzo: Neem aan dat dat in het Forum Romanum is? Die wandeling ga ik binnenkort maken, nu is het weer hier nog lekker daarvoor!

    Liefs, Nina

  • 18 Oktober 2011 - 16:00

    Oma Nellie:

    je begint al aardig thuis te raken in Rome, het begin is een beetje hectisch! Ik begrijp de behulpzaamheid van de romijnse mannen wel (je bent blond en lang en slank)

  • 21 Oktober 2011 - 11:37

    André :

    Hoi Nina,
    Leuk om te lezen dat je je goed vermaakt en veel Italiaans leert. Als blondine zeker geen gebrek aan aandacht van de Italiaanse mannen!
    Als je terug bent hoor ik graag de verschillende combinaties van pasta en saus (of noem je dat niet zo?) die bij elkaar horen.
    Veel plezier

    Groet,
    André

  • 21 Oktober 2011 - 15:16

    Nina Spanjer:

    Haha is goed André! Moet je me alleen even vertellen welke André je bent? Als blondine, maar meer als meisje met blauwe ogen, is het zeker niet moeilijk om aandacht te krijgen haha!

  • 23 Oktober 2011 - 17:56

    Andrea:

    Ha Nijn,
    hoe verrassend dat jij de weg kwijt bent geraakt..... Je had geen superkaartlezer bij je (hihi). Ik hoop dat je terugkomt met een schat aan Italiaanse recepten, die je dan met mij deelt. Verder natuurlijk lekker genieten, Italiaans leren. En bestaat Italië echt alleen uit mannen?
    Dikke knuffel,
    Andrea

  • 25 Oktober 2011 - 13:51

    Nina Spanjer:

    Haha, de vrouwen lijken niet te komen waar ik kom. Ik heb al gemerkt dat tennis ook geen vrouwensport is. Heb geluk met twee meisjes in mijn groep! Voor de rest was er een meisje met uitgaan die of zei dat ze vriendinnen had in San Giovanni, mijn wijk, of ze zei dat ze ook in San Giovanni woonde en graag vriendinnen wilde worden. Maar helaas is mijn uitgaansitaliaans dan ook weer niet zo goed.. Kom haar vast nog wel een keer tegen!

  • 29 Oktober 2011 - 10:23

    André :

    Hoi Nina,

    In ieder geval goed weer in Roma.
    Antwoord op je vraag: vader van Martine.

    Groet,

    André

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Nina

Voor 9 maanden vertrek ik naar Rome om daar Italiaans te gaan leren.

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 27374

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2011 - 09 Juni 2012

Italiaans in Rome

Landen bezocht: