'Dress like a cipolla' - Reisverslag uit Rome, Italië van Nina Spanjer - WaarBenJij.nu 'Dress like a cipolla' - Reisverslag uit Rome, Italië van Nina Spanjer - WaarBenJij.nu

'Dress like a cipolla'

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

11 Oktober 2011 | Italië, Rome

Zondag was het dan zover, ik ging eindelijk naar Rome. Na alles in de koffer te hebben gepropt, reden we naar Schiphol waar al vrienden op me stonden te wachten om afscheid te nemen. Op weg naar de gate begon de chaos, aangezien ik de gate, met 5 anderen, niet kon vinden. Uiteindelijk bleek het gatenummer gewoon niet bekend te zijn. Toen met mijn verwarde hoofd mijn ID zo goed verstopt dat het gewoon bijna niet meer te vinden was. Ik moet er echt ongelooflijk verward en verlaten uit hebben gezien, want een Romeinse man vroeg of ik ook naar Rome moest. Later in het vliegtuig ben ik maar naast hem en zijn vrouw gaan zitten. Ze gaven mij hun nummer zodat ik eens kon bellen als ik Rome wilde zien. Ik vond toch dat ze wel verdacht veel over hun zoons spraken die toevallig mijn leeftijd hadden.. Maar om de mannen in Nederland gerust te stellen, geef mij maar een Driebergse jongen met van die mooie krullen en groen/blauw/bruine ogen! Na de vlucht boden ze aan mij naar het centrum te brengen, aangezien de taxi zo duur was. Aangekomen bij mijn huis schoot de paniek weer toe. Er was niemand te bekennen en toen ik aanbelde kwam er eng veel Italiaans geratel op me af, waarop ik antwoordde met een hysterisch: PORTO, PORTO! De deur ging open en daar sta je dan met twee koffers. Aangebeld bij huizen, geen gehoor, klaar om mama te bellen, mezelf tegengehouden, nummer van het huis gebeld, huis gevonden, eindelijk rust.

Ik deel het huis met vier anderen, waarvan met een ook mijn kamer. Het is een Duits meisje dat ook Nina heet. We kunnen het prima met elkaar vinden dus dat scheelt.

De volgende dag werd om half 8 het eerste ontbijt in een Italiaanse bar met cappuccino en een cornetto binnengehaald en snelden Nina en ik ons naar school. We kregen informatie over Rome en de studie en maakten vervolgens een wandeling door de buurt. Hierna hadden we de eerste les Italiaans. Ik was blij toen ik eindelijk thuis was en mijn bed zag. Niet je eigen taal spreken, nieuwe mensen, omgeving en indrukken zijn best vermoeiend.

De tweede dag bestond uit alleen maar les. Nu heb ik ook mijn andere docent ontmoet, bij wie ik de les toch leuker vind en ontzettend mooi Italiaans spreekt! Zo meteen gaan we weer aan de pasta en daarna nog even wat drinken in de studentenwijk San Lorenzo. Dit schijnt minder toeristisch te zijn dus ben benieuwd!

Het hoogtepunt van deze dagen was toch wel het 'echte locals lopen zelfs bij 30 graden in een lange broek'-mysterie oplossen. 's Ochtends is het namelijk bizar koud en 's middags smelt je weg. Daarom werd ons geadviseerd: 'Dress like a cipolla', wat betekent: 'Kleed je als een ui', oftewel draag veel laagjes.

Liefs, Nina

  • 11 Oktober 2011 - 19:25

    Monique:

    Wat weer een mooi verhaal, wat ben ik trots op je dat je me "net" niet gebeld hebt en het weer zelf hebt opgelost. Een mooi stekkie als ik naar de foto's kijk en je hebt het al lekker "huiselijk" gemaakt.

    Hoe heten je andere huisgenoten en waar komen zij vandaan? zijn het allemaal meiden?
    Hoeveel klasgenoten heb je en waar komen ze vandaan? (ik ben heeeelemaal niet nieuwsgierig) ;-)

    Het weer ziet er nog goed uit als ik naar het journaal kijk, lekker hoor!
    Kan me voorstellen dat je moe bent. De afgelopen maanden heb je de dag aardig verplaatst. 8 uur op school is dan ook niet niks. Hoe laat zijn de lessen afgelopen?

    Ik blijf vragen he, nou goed ik wacht je berichten wel weer af.

    Heel veel liefs, je trotse moeder
    Enneeeeh, ik hou je in de gaten hoor hahahaha

  • 11 Oktober 2011 - 20:51

    Lieneke:

    hallo Cipolla!

    dat klinkt toch alweer een stuk leuker dan "hallo Uitje."
    Heerlijk voor je dat je avontuur nu echt begonnen is. Wat een toeval twee Nina's op een kamer. Wat zullen jullie een lol maken (en misschien wel een paar Romeinen het hoofd op hol)
    Ik wens je een super jaar toe.

    warme groet,

    Lieneke

  • 12 Oktober 2011 - 11:45

    Nina Spanjer:

    Mijn andere huisgenoten heten Giovanni, zoon van de huisbaas, Eugenia en Stella, twee Russische meisjes waarvan ik Stella nog nooit heb gezien. Denk dat ze weg is ofzo. De klasgenoten wisselen heel erg. Alle Spanjaarden zijn vandaag gedeporteerd naar een niveau hoger, want het was voor hen te makkelijk. Wel jammer, want er zat een Mexicaan bij die wel gezellig was!

    Hmm, de lessen beginnen om 9 uur tot half 1 en daarna heb ik nog les van half 2 tot vier uur. Maar heel gek, want ik heb nu 30 uur les in de week, terwijl ik 20 uur moet hebben. Twijfel een beetje of ik wel 30 wil houden, aangezien ik om 4 uur niks meer kan doen qua de stad in. Vind ik wel jammer.

    Hoe gaat het bij jou?
    Liefs, Nina

  • 12 Oktober 2011 - 18:27

    Hilde:

    Jemienee wat een avondturen al zo op de eerste daagjes. En geniaal dat je kamergenoot oke Nina heet, dat wordt flink nienepienen daaro! EN je kan zo ook je Duits nog eens verbeteren. Wat een taal plezier moet jij daar beleven. Maar als je weer eens aan wat nederlands gereutel en wat lekker hollandse taalgrappen toe bent, dan bellen we! :)

    Heeeeuwwwwl veel plezier nien,
    xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Nina

Voor 9 maanden vertrek ik naar Rome om daar Italiaans te gaan leren.

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 27381

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2011 - 09 Juni 2012

Italiaans in Rome

Landen bezocht: